For every talmid who is accepted to the Yeshiva, the Yeshiva accepts responsibility to provide him with regular shiurim in nigleh and chassidus, and the chavrei hanhalah accept responsibility to be available to every talmid to provide guidance in learning and darchei chassidus.
In order for this to be successful, it is vital that each talmid be aware of his responsibilities as a Tomim in Tomchei T’mimim. In general, he accepts upon himself to be punctual in his attendance of all sedorim, to be diligent in utilizing all the time of each seder, and to be meticulous in conforming with all of the rules of the Yeshiva. With this foundation he can be ensured of much hatzlacha.
Following are some general points that it is crucial for every talmid to familiarize himself with before beginning his year in Yeshiva.
1. One of the most important ingredients for the success of a talmid is being on time for all sedorim and using out the allotted time to the fullest. If a talmid misses seder more than deemed reasonable by the hanhala, his parents will be contacted, and the advisability of his continuing in Yeshiva will be questioned. Every talmid obligates himself to arrive at the Yeshiva prior to the beginning of every zeman, and to remain in Yeshiva at the end of the zeman until the learning session is over.
2. The clothing of a tamid should be only plain dress clothing. The rule: any clothing that would not be deemed appropriate for Shabbos is not appropriate for a talmid in Yeshiva. No bochur coming to Yeshiva should have any other types of clothing in his possession in the first place. In addition, his clothing should be neat and clean and orderly (tucked in) at all times. While walking anywhere outside of Yeshiva, a jacket and hat must be worn at all times, and in the winter – a coat.
3. The conduct in the dormitory must be fitting for a Tomim. No non – chassidishe tapes, or books or cd’s or publications are allowed in the dormitories. No computers and the like are permitted. If in doubt about the appropriateness of an item, check with the hanhala or leave it at home ושב ואל תעשה עדיף, וספיקא לחומרא. No radios are permitted (even if they are part of a tape recorder/alarm clock etc. and are never used etc.). If any of the above is found, it will be confiscated and not returned. Decisions will be made according to the discretion of the hanhala. The talmid is responsible to maintain his room in a clean and orderly fashion. Of course every bochur should be familiar with the rules in Shulchan Aruch governing tznius for men, and follow them at all times. It is vital for every talmid wishing to remain in the dormitory to show full obedience to the dorm counselor at all times.
4. No talmid may leave the Yeshiva grounds at any time (except for the designated places that will be announced by the hanhalah) without explicit permission from the hanhalah, under any circumstances. No excuse can justify such behavior. Any talmid who transgresses this rule is actively removing himself from the jurisdiction of the hanhala, and will be suspended ch”v. NO EXCEPTIONS.
Every talmid, without exception, must bring money for the mikvah at the beginning of the year.
Registering in our Yeshiva indicates that I have read the above, and accept responsibility to follow all of the Yeshiva rules in their entirety. I understand that the zeman of the Yeshiva is until Tisha b’Av, and commit to remain in Yeshiva until the end.
. בוודאי שכל תלמיד הבא לישיבה, שאיפתו ומשאת נפשו הוא לקבל התועלת המליאה שאפשר לקבל משהותו בישיבה, הן בהלימודים בפרט, ובכלל להיות ראוי להשם “תמים” במלוא מובן המלה וככל הפירושים שבדבר. גם שאיפתם של הנהלת הישיבה הוא לעזור לכל תלמיד להגיע לתכלית זה.
כל תלמיד שנתקבל להישיבה, הרי בזה שמקבלת אותו הישיבה מתחייבת להמציא לו חינוך עטה”ק בדרגא הכי גבוה שאפשר, הן ע”י מסירת שיעורים בנגלה ובדא”ח, והן בכך שחברי ההנהלה יתמסרו לכל תלמיד להדריכו בלימודיו ובדרכי החסידות.
בכדי לאפשר להנהלת הישיבה למלא את האחריות המוטל עליהם, נחוץ ומוכרח שכל תלמיד יהי’ מודע מהאחריות וההתחייבות המוטלת עליו, ולקיימה בדיוק. בכללות על כל תלמיד לשמור את כל הסדרים בדיוק, ולקיים את כל חוקי הישיבה כיאות, וללמוד בהתמדה ושקידה, ועי”ז יוכל להצליח בהענינים שבשבילם הגיע להישיבה באופן של “יגעתי ומצאתי” – שלא לפי”ע היגיעה. אשר לכן מובאים להלן כמה מהענינים הכללים שמוכרחים שיהיו בידיעת התלמיד קודם שיבוא להישיבה.
א) יסוד של ההצלחה של כל תמים הוא קב”ע בכלל ושמירת הסדרים בדיוק בפרט. זה כולל שמירת זמן הלימודים בשעת הסדרים, ולהגיע לכל הסדרים בזמן. באם יהי’ תלמיד שיחסר ח”ו סדר חסידות יותר מהרגיל, ה”ז יטיל בספק את האפשריות של המשך שהותו בישיבה. כמו”כ כל תלמיד מתחייב להגיע להישיבה בזמן בתחלת כל זמן לימודים חדש, ולא לעזוב קודם הזמן המיועד ע”י ההנהלה.
ב) הלבושים של התלמיד, הן בהיותו בישיבה והן בהליכתו ברחוב, צ”ל מתאימים לתלמיד ישיבה ובן תורה. אמרו חז”ל (זהר ג. כט) ת”ח איקרי שבת. בכללות – הלבושים של התלמיד צ”ל לבושים כאלו שהיו מתאימים ללבוש בש”ק בביה”כ. אין שום סבה שיהיו נמצאים ברשות התלמיד בישיבה מעיקרא שום לבושים שאינם בסוג הנ”ל. כמו”כ על הלבושים להיות נקיים, ומסודרים כראוי. על התלמיד בהליכתו ברחוב לחבוש כובע וחליפה, ובימות החורף – מעיל.
ג) ההנהגה בפנימי’ צ”ל באופן המתאים. אסור להיות ברשותו של תלמיד שום קסטות וכיו”ב שאינם מתאימים לתמים, וראדיא מאן דכר שמי’ (אף אם הוא חלק משעון מעורר ואינו משתמש בה לעולם וכו’). כמו”כ אסור להיות ברשותו שום ספרי קריאה או כיו”ב שאינם לפי רוחה של תו”ת (בית משיח וכפר חב”ד מותרים בפנימי’, אבל לא בזאל). באם המצא תמצא ברשותו של שום תלמיד אחד מהנ”ל תלקח ממנו ע”מ שלא להחזיר. כל מיני קאמפיוטערס וכיו”ב אסורים בהחלט אא”כ יש רשות מפורשת מההנהלה. ומובן (כיהודה ועוד לקרא) שכל הנהגותיו של התלמיד בפנימי’ צ”ל בצניעות, וע”פ שו”ע. על התלמיד האחריות על חדרו בהפנימי’ שיהי’ מסודר ונקי כדבעי. כפשוט שעל התלמיד החוב והאחריות לציית לכל ההוראות של מדריך הפנימי’ בכל זמן ובכל ענין.
ד) אסור לשום תלמיד בלי שום יוצא מן הכלל להמצא בשום מקום מחוץ להישיבה בשום זמן בלי רשות מפורשת מההנהלה, לבד מהמקומות שיונקבו בתחלת השנה. כל תלמיד שיעבור על הנ”ל בלי רשות מפורשת מההנהלה, הרי הוא מסיר את עצמו מאחריותם של ההנהלה, ולא יהי’ באפשריותו להמשיך בישיבה.
מובן ופשוט שכל תלמיד בתו”ת טובל בכל בוקר במקוה ועל כל תלמיד להביא מראש כסף עבור המקוה.
קראתי את החוקים ואני מתחייב לשמור עליהם במילואם. אני מבין שזמן הלימודים בישיבה היא עד תשעה באב, ואני מתחייב שלא לעזוב קודם לזה.